OCAK / JANUARY-2013
KİMDİR?: 1940 yılında doğdu. Felsefe okudu. Karikatürle çocukluk döneminden beri meşgul oldu ve 1996 yılından beri çalışmalarını yayınlamaya başladı. Eski Yugoslavya'da ve dünyanın birçok ünlü gazete ve dergilerinde eserleri yer aldı. Eserleri dünya çapında pek çok karikatür müzelerinde yer bulunabilir. Karikatürleri yaklaşık 500 festivali katalog ve karikatür sergileri yayınlanmaktadır. "Korna" adlı kitabı 1977 yılında yayımlandı.

Pop-lliev Makedonya'da Karikatürcüler derneği kurucuları arasında yer almıştır. İlk kişisel sergisini 1980 yılında Legnica-Polonya Festivali "Satiricon" içinde düzenlemiştir. Çok sayıda kitap ve ders kitaplarını resimledi.

Bugün o, Makedonya Cumhuriyeti'nde en aktif karikatürcülerden biridir. Uluslararası yarışmalarda çok sayıda ödül kazanmıştır...

WHO IS HE?: He was born in 1940. He finished Faculty of Philosophy. Cartoon was his preoccupation since his childhood and he started actively publishing his work since 1996.

He was a frequent collaborator in many eminent newspapers and magazines in the former Yugoslavs regions, and worldwide where he was frequently republished. His book "Horns" was published in 1977.

Pop-lliev is one of the founders of the Cartoon association in Macedonia, as well as initiator and organizer of the first Macedonian exhibitions in foreign. His first solo exhibition was organized within the Festival "Satirikon" in Legnica-Poland in 1980. He is illustrator of many books and schoolbooks. His works can be found in many cartoon museums worldwide. His cartoons are published in around 500 festival catalogues and cartoon exhibitions.

Today he is one of the most active cartoonists in Republic of Macedonia. He got over 80 international awards and honors.
JORDAN POP-ILIEV
Makedon karikatürist / Macedonian Cartoonist - by Aziz YAVUZDOGAN




 








Karikatür sizce nedir? Kısaca bir tanımlama yapabilir misiniz?
Karikatür benim için her zaman şaşırtıcı gelmiştir ve her zaman kendimi onun içinde bulmuşumdur. Eski Yugoslavya zamanı idi ve 1947 yılıydı, yani 7 yaşlarındaydım. Evimizde eski kırık bir kandil vardı, odamızı aydınlatan. Elime geçen bir çizimi, o kandil ışığı altında incelerken ilk ilgimi çekmeye başladı karikatür. Aslında karikatürün ne olduğunu da bilmiyordum. Buna rağmen o karikatür bende derin bir iz bırakmıştır...

Karikatürleriniz yaşadığınız ülkede gereken ilgiyi buluyor mu? Mutlu musunuz?
Pek sayılmaz, yani her zaman değil. Fakat bir zamanlar (eski Yugoslavya) ülkede düzenlenen karikatür yarışmaları ve uluslararası etkinlikler epey yoğundu. Dünyaca bilinen Osten adlı mizah dergisi vardı. Buradaki karikatür çalışmalarının, Bulgaristan'daki Gabrovo ve Türkiye'deki Nasreddin Hoca yarışmaları için bir örnek oluşturduğunu düşünüyorum ve bu kuşağın temsilcisi bir çizer olmaktan da kendimi şanslı hissediyorum. Bugün ise durum çok farklı. Makedonya'da bir karikatür yarışmasını finanse edecek durum yok...

Karikatür çizerken yalnız kalmayı mı tercih edersiniz?
Çok farklı gruplar içerisinde çalışmış ve pek çok uluslararası yarışmalarda yer almış deneyimli bir karikatürcü olarak benim için hangi ortamda çizdiğimin bir önemi yok. Fakat bazen günlük gazetelere çizdiğimde, iyi bir fikir üretmem gerektiğinden rahat düşünebilmem için odamda tek kalmayı tercih ederim...

Karikatür çizdiğiniz için başınızın belaya girdiği oldu mu? Böyle bir poblem yaşadıysanız lütfen kısaca anlatın.
Elbette. Endüstriyel pedagog olarak çalıştığım dönemde, hobi olarak karikatür çiziyordum. Ancak, o dönem çalıştığım iş yerindeki
denetimlerde insanların pek hoşuna gitmedi ve kariyerimi olumsuz etkiledi. 1980 yılında Moskova'daki bir karikatür yarışmasından ödül kazandım, fakat o dönemin hükümeti izin vermediği için ödülümü almaya gidemedim...

Ülkenizdeki mizah anlayışı ile dünyadaki mizah anlayışı arasında ne gibi evrensel benzerlikler var?
Eskiden her ülkenin kendine özgü sorunlarını özelliklerini yansıtan bir anlayış vardı. Günümüzdeyse bir çok ülke karikatürcüleri artık küresel sorunları, ekonomik krizleri, yolsuzluklari vs. çiziyorlar...

Sizce karikatürün uluslararası kültür farklılıklarını birleştirici bir gücü var mıdır?
Bugün Balkan ülkelerindeki sorunlar ve kültürel yapı birbirine çok benzer olduğu için, birbirini etkiliyor tabi...

Eğer bir imkan (organizasyon) olsaydı; dünyadaki bütün iyi karikatürcülerin ortak bir çalışması içerisinde nasıl bir şey çizmek isterdiniz?
Daha önce yayımlanmış karikatürlerin benzerinin yapılması (similar) konusuna dikkat çekmek için ısrarcı olmak gerekir, diye düşünüyorum...

Karikatürcünün çizgileriyle, dünya barışına ve tüm dünya haklarının kardeşliğine katkı sağladığına ya da böyle bir amacı olması gerektiğine inanıyor musunuz?
Karikatürün bir başına dünyayı değiştirmesi beklenemez. Ancak karikatürcünün dünyadaki şiddet, doğa-ekoloji ve savaşlar gibi olumsuz koşullara karşı insanların tavır almasını sağlayacak bir çaba gösterdiğini de kabul etmek gerekir...

Uluslararası karikatür yarışmaları hakkında olumlu ya da olumsuz görüşleriniz nelerdir?
Bazı büyük karikatür yarışmalarının inanılmaz bir popülaritesi var. Mesela Türkiye'de bu anlamda bir kaç yarışma var. Bunun dışında; bir isim veremem ama bazı karikatürcülerin, kimi yarışmaları manipüle ettiklerini söyleyebilirim. Öte yandan ülkemin uluslararası bir karikatür yarışması düzenleyememesi de üzüntü verici...

Eğer bir başka karikatürcü gözüyle çizmeniz gerekirse, kendinizi hangi komik yanlarınızla ifade ederdiniz?
Karikatürcü çizgilerinde kendi duygu ve düşüncelerini yansıtır. Bu bağlamda karikatür, yaratıcısına benzer ve bu benim için de
geçerlidir...

FENAMIZAH hakkında bir kaç cümleyle düşünceleriniz?
FENAMİZAH'ın çok kısa sürede; kalitesiyle internette tek dergi olmasıyla dikkat çekiyor. İnsanların farklı kültürdeki çizerlerin karikatürlerini izlemelerini sağlaması açısından bu tür uluslararası mizah dergilerine her zaman ihtiyaç olduğunu düşünüyorum...
What does a cartoon mean for you? What do you think about cartoon?
The cartoon has always been something amazing to me and I was always attracted by the cartoon. The greatest impression for me was a sketch in 1947 when Yugoslavia started with the electrification. One family in a room has thrown the old broken oil lamp and all of them are gazing into the electric lamp that illuminates the rooms. That cartoon has left a deep effect on me, although I was at the age when I didn't read and didn't know what cartoon was.

Does your country appreciate your cartoons? Do you feel satisfied with the interest towards your cartoons?
Not always. But there were periods when the country was financing the cartoon newspaper "Osten" and the cartoon contest SGK- Skopje which was gathering place for the young artists from Yugoslavia and other countries. This served as example for many others to come later as Gabrovo- Bulgaria, Nasreddin Hodja- Turkey and others. I feel lucky to be part of that generation. Today is different. The country doesn't fund cartoon contests or cartoon associations. 

Do you prefer to draw your cartoons in private or do you draw anywhere?
I am experienced cartoonist and I have taken part in different cartoon colonies and contests and have never had a problem with drawing anywhere. But sometimes, and that's usually when I draw for the daily newspapers, I need my privacy, in my room in order to give a birth to a good idea. 

Have you experienced any trouble because of your cartoons? What happened?
Of course. In the period when I worked as industrial pedagogue, I drew cartoon as a hobby. My supervisors didn't like that, and that affected my career. I was usually neglected in the promotions. In a distant 1980 year I got a price at a cartoon contest in Moscow and I was summoned to their Embassy in Belgrade, but that actual government didn't allow me to go to the Embassy and get my price. 

What humoristic similarities and differences are there between your country and other countries?
During the 20th century cartoons had theme of its own country even the drawing had characteristics of its country, but today usually global problems are treated, like ecology, economic crisis, corruption etc. 

Do you think cartoons help to bond the cultural differences among countries?
Today problems are very similar especially on the Balkans and they affect each other's a lot

If you happened to participate in a worldwide cartoon work with the best cartoonists, what would you prefer to draw? Please describe.
I would insist on returning of the humor in the cartoon and also to take care of the similar cartoons that are being published before.

Do you think a cartoonist must contribute to world peace with his/her art?
Cartoon can't change the world but can change the attitude of the people towards the wars, violence, ecology and other bad things  

What do you think about the international cartoon contests? Please indicate your
reasons.
Some cartoon contests are great and have big popularity (in Turkey there are few amazing cartoon contests). I couldn't name one but I can tell that there are cartoon contests which are aimed to manipulate the cartoonists. In Macedonia, today, we don't have cartoon contest that deserve to be mentioned

If you had to draw yourself from another cartoonist's point of view, what humorous details would you add to the cartoon?
Cartoonist expresses his thoughts and feelings through the cartoon. The cartoon figures usually look-a-like his creator, and that applies to me too. 

Please write your thoughts and comments about FENAMİZAH magazine in few words.
Fenamizah is new electronic newspaper and only within a very short period has turned the attention with the quality and with the news. These type of electronic newspapers are needed by cartoonists and other people to follow the culture.
GERİ DÖN / BACK